TEKST STEVE KOKKER
ILLUSTRATSIOON TEELE STRAUSS

Usun, et paljud on nüüdseks kuulnud matcha’st, jahvatatud Jaapani rohelisest teest. Kui tohin olla nipsakas, küsiksin, miks selleks läks nii kaua?

On olnud huvitav ja kohati frustreeriv jälgida matcha tee eestlaste teadvusse tõusmist, tass tassi haaval. Nimelt olen püüdnud tutvustada kohvikutele ja restoranidele üle Eesti seda „kahtlase väljanägemisega“ pulbrit juba aastast 2005, kohates omajagu vastupanu. Sagedad on olnud kommentaarid: „Hmm, omapärane maitse“, „Mis see siis nüüd küll on?!“, „See on kallis“, „Kas pean soetama ka vispli?“, „Tee on ikka joomiseks, mitte vahustamiseks!“

Seevastu pole vispeldatud pulbertee traditsioon midagi uut, vaid juba üle tuhande aasta vana – see oli viis, kuidas valmistati teed Sungi dünastia aegses Hiinas (alates 960. a). Sealt rändas valmistusviis Jaapanisse, arenes tseremoniaalseks talituseks munkade, sõdalaste ja kõrgklassi seas.

Viimase kolmekümne aasta jooksul on see pulber levinud Aasia kulinaaria kõikvõimalike vormideni. Kui tegu on kvaliteetse matcha’ga, ei kao pulbri tervistavad mõjud ka smuuti või šokolaadi kujul tarbides.

Ent püüa seletada seda siinsele kohvikule aastal 2005. Lounge 8 oli esimene julge toitlustusasutus Eestis, kes riskis pakkuda oma menüüs matcha latte’t. Jook osutus küll populaarseks, kuid kahjuks kadus koos kohviku endaga.

Aastast aastasse saabub meie teepoodi järjest enam matcha’st kiivalt vaimustunud inimesi, kes räägivad, kui hästi nad ennast pärast oma uue hommikurituaali alustamist tunnevad. Restoraniomanikud on olnud aeglasemad ja mõnevõrra kahtlustavamad. Oleme levitanud oma entusiastlikku kiidukõnet spaadesse, pagaritöökodadesse, jäätisetootjatele, ent see on olnud pidev ülesmäge rühkimine. Viimaks võtsid Boost ja Blender meie matcha-sõnumit kuulda. Hurraa!

Matcha kui teemaailma espresso suur läbilöök ülejäänud Euroopas ja Ameerikas toimus paar aastat tagasi. Sellest ajast saati on raske külastada ükskõik millist suuremat linna, ilma et näeks matcha’t reklaamitavat magustoidumenüüdes ja isegi lihtsates takeaway-putkades. Populaarsusele aitavad kaasa hulgalised terviseväited, mis kõnetavad nii antioksüdantide ja aminohapete sõpru kui ka kaalulangetajaid – tasub vaid Google lahti lüüa ja leida sel teemal miljon vastet.

Ma armastan matcha’t, sest see on tõepoolest mõtlushetk tassiteega,
aidates hoida meelt teravana ja seda mitte keha heaolu arvel.

Viimaks tundub, et matcha-hullus on jõudnud Eestisse. Kohvikud, kes varem väljendasid skeptitsismi, vihuvad vispeldada ning kes pole jõudnud veel reele, võtavad meiega ühendust. Isegi Selver müüb matcha’t!

Oleme tunnistajateks, kuidas see väetoit leiab
lõpuks koha meie toiduahelas.

Ma naeratan selle peale laialt, võttes tassist sõõmu, mis jätab mu ülahuulele kergelt roheka varjundi. Kuna matcha’t juues tarbid ära terve teelehe, on eriti oluline, et tegu oleks maheteega. Kui matcha on liiga odav, tasub olla kahtlustav – sel pulbril ei ole matcha’le omasel määral tervistavaid antioksüdante. Ja tasub meeles hoida, et isegi kõige kallimate kaubamärkide matcha’d maksavad tassi kohta vähem kui odav nurga pealt kaasa ostetav kohv, olles keha vastu palju sõbralikum ja hellem.

Jäta kommentaar

Sinu e-posti aadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga